Jag skulle behöva skriva inlägg varje dag för att i någon mån kunna återge alla turer här. Vi börjar med livflotten. Här kommer det:
Livflotte del 4
När allt var klart med livflotten, och jag skulle betala, visade det sig att de behövde nåt papper för att utfärda faktura utan moms. Min accountant Angelos, eller snarare hans anställda Ioanna, kontaktade försäljaren av livflotten och bad om vissa uppgifter för att kunna utfärda rätt papper. Detta skedde vid tio-tiden, och försäljaren, Marita Hellas, ville ha mina pengar innan klockan 12. Både elva och halv tolv kollar jag mailen, men inga uppgifter har kommit från Marita Hellas. Så jag ringer: Vad är det frågan om? Här vill Ioanna ha uppgifter av er för att jag ska kunna betala innan klockan 12, och ni svarar inte??? Ojoj, jovisst, om tio minuter (GMT, Greek Maybe Time). Och några minuter efter 12 kunde jag äntligen betala, och skickade en skärmdump så att de skulle se att det var gjort. Inget svar. Torsdag mailar jag och undrar om allt är som det ska, och får faktiskt svar, att livflotten är på väg. Fan trot, tänker jag. Men idag ringde en transportfirma, imorgon bitti ska flotten levereras. Det kanske händer ändå!
Innan jag redogör för allt elände, ska jag nämna att en massa går framåt. En bra radarreflektor sitter nu i masten. AIS:en fungerar (Kolla efter Peristera i Rhodos hamn. Tex Shipfinder, eller Marinetraffic)
Flytvästar.
Hade jag också tänkt köpa av Marita Hellas, men tillslut fanns det bara västar (med det jag vill ha) som kostar 295 Euro styck. Pyr-sos, en annan firma i Aten som Fotis känner till, påstod sig ha västar för 142. Enligt uppgift på telefon har de allt jag önskar, så jag avbokade Marita Hellas. Och Pyr-sos skulle skicka foto för säkerhets skull. Har de skickat nån foto? Nej. Vet jag när/jag kommer att få nya flytvästar? Nej
Bajsslang
Till förra sommaren lät jag sätta in en toatank på ena toaletten, just nu pågår installationen av tanken på andra toan. Tyvärr bytte de inte den slang som går från tanken och ut, och eftersom jag stänger tanken genom att stänga genomföringen, står allt kiss och bajs i slangen när tanken är stängd. Den gamla slangen började läcka, och hela sommaren tejpade jag, och sprayade rengöringemedel. I vinter har Fotis och Nikos bytt slang. Av någon anledning gjorde de en svanhals på den nya slangen (Nikos lämnade en lång bit som Fotis skulle kapa innan han satte fast den. Men Fotis tryckte bara dit den) Och den svanhalsen fungerar som en effektiv broms för tankens innehåll att komma ut. Igår kväll small det till i tanken, och till min fasa insåg jag att tankgenomföringen stod öppen, men att tanken ändå var full. Jag förberedde för att pumpa genom däcksöppningen, vi väntade tills det var mörkt. Men även om jag skulle lyckas tömma hela tanken med en handpump (det är jag ganska van vid, Tordmulen hade stopp en sommar och jag hade så tätt mellan kurserna att jag tvingades handtömma tanken i en hink genom lufthålet ett par veckor, innan jag hann åka och få hjälp.) skulle jag ju inte kunna tömma själva slangen. Och hur gör man för att lossa en slang, full med kiss och bajs, utan att nåt rinner ut i båten? I ett sånt där utrymme ni vet, fullt med slangar och prång och perfekta skrymslen för kiss att moja in sig. Nåväl, lyckligtvis lyckades vi böja och bända på slange så att den blev plan, och det rann tillslut ut, och slangen satt kvar.
Angelos. Grrrr
Angelos är min accountant, han har hand om en massa papper, och han jobbar med båtföretag så han kan och vet. När jag nu ska ut på de stora haven måste jag ha ett nytt MMSI-nummer. Trots att väldigt många människor varit inblandade i detat projekt sedan förra våren, så är det först den 1 mars, som jag får detta besked. Philip Pitaoulis, radiokommunikationsmannen som är så himla redig och bra berättar detta för mig. Eftersom jag inte vet alla konsekvenser av detta, och eftersom det är omöjligt att få information om alla regler, ber jag honom kontakta Angelos och be om det som ska göras. En konsekvens som jag vet, är att ett nytt registry paper för båten måste utfärdas. Detta sker alltså 1 mars. 14 mars mailar jag min kontakt Ioanna, hos Angelos, och frågar hur det går ”Som ni vet måste jag ju byta MMSI.nummer” osv. Inget svar. Jag mailar upprepade gånger till henne och Angelos, och i slutet av mars får jag till svar ”About the MMSI i know is undrgoing.” Så jag tänker att det kommer väl snart. Men så börjar Philip bli otålig, och ringer Angelos. Sedan skickar han detta mail till mig: ”I have also be informed by Mr. Sfaelos office, that the New PERISTERA Registry has NOT been issued Yet. Could you please arrange for this case, since the absent of this Certificate , may cause problems in general.”. Jag ber Fotis om hjälp, han ringer Angelos och pratar grekiska. Då påstår Angelos att han fick veta detta om nytt MMSI-nummer först häromdagen, när Philip ringde. Hmm. Nu är det bråttom. Ioanna mailar två dokument, nåt slags fullmakter, som jag tar med till det speciella kontoret för underskrifter och stämplar. Jag skriver under och får mina stämplar. Sen skickar jag kuvertet med courier, för posten kan man inte lita på. Under dagen pratar Fotis mera mer Angelos, och får då reda på att båten måste besiktigas först, innan jag kan få mitt registry paper. Jag ringer Giorgios Halkitis, en annan av mina pålitliga välgörare (tur att de också finns!) och han lovar att komma imorgon. ”Dont worry, dont worry”. Tja, deltagarna kommer om en vecka, och utan registry paper får jag inte lämna hamnen.
Hydrovane, vindroder
Skulle ha levererats i början av april, men Hydrovane blandade ihop det och skickade i början av april istället. Och UPS levererade inte i onsdags, utan först på torsdag eftermiddag. Och Fotis kunde inte hämta förrän på fredag morgon. Men nu har jag vindrodret här, och alla plattor både för insidan och utsidan av skrovet är klara, liksom bultar och muttrar. Och epoxi. Så det är bara Fotis som fattas. Jag vågar inte installera själv, jag vill ha del av hans erfarenhet av båtinstallationer. Lycklig packar jag upp alla fem paketen, jag har alltid velat ha ett vindroder. Det är en fantastisk tingest, mekanisk, pålitlig och fascinerande. Fotis lovar att komma på eftermiddagen. Och jag ringer, och han går förbi, och han byter några ord, flera omgångar, och lovar kommer bara han är klar med det han gör. Men han kommer inte. Tillslut är klockan kvart i sju och jag inser att han gått hem. Och jag plockar in alla burkar, plattor, bultar mm och tar en whisky.