KARIBIEN och ATLANTEN 2023

Sidan håller på att skrivas om. Snälla, ha överseende med eventuella konstigheter!

Du är välkommen ombord och dela din dröm med alla oss som också drömt. Det krävs inget särskilt av dig som vill följa med, mer än en vilja att delta och hjälpa till efter bästa förmåga. Det blir alltid en blandning av erfarenheter ombord, några som kan och vill ta mer ansvar och andra som vill testa långseglarlivet utan att kunna erbjuda mer än sin entusiasm och sin vilja att lära.

Båten heter Peristera och är en Oceanis 473 med fyra bekväma dubbelhytter och två toaletter/duschar. Det ryms sex gäster ombord.

Sträckorna är satta med en start- och en slutpunkt. Exakt hur vi seglar bestäms av vädret och deltagarna, men den ungefärliga planeringen kan du se i kalendern nedan. På vissa ställen är det ett uppehåll mellan etapperna. Då jobbar jag med administration och båtunderhåll, och det går inte att bo ombord.

Seglingarna är sinsemellan väldigt olika, allt från kortare kustnära sträckor eller mellan öar, där vi huvudsakligen seglar dagsturer, till långa färder över oceaner där vi inte ser land på flera veckor. Många sträckor är blandade, med någon översegling på några dagar, och resten av tiden i närheten av land. Seglar vi kustnära stannar vi ibland någon dag för att snorkla, eller göra utflykter. Det står några rader nedan om varje etapp.

Långsegling är inte så mycket avancerad segling egentligen, det handlar mer om nattvakter och att laga det som går sönder. Och njuta av livet, av att färdas naturnära i ett lugnt tempo. Egenskaper som tålamod, kreativitet och ett praktiskt sinnelag är viktigare än kunskaper om segeltrim. Tillsammans blir vi fantastiska team.

Vi har alla del i att segla båten. En av mina viktigaste uppgifter ombord är att skapa grupper där deltagare som aldrig träffat varandra tidigare ska fungera bra tillsammans och inspirera varandra att våga kliva fram och ta rodret. Det brukar bli en härlig stämning ombord med självförtroende som växer för varje ny uppgift man tar sig an.

De flesta sträckorna är öppna endast för kvinnor, en del för både kvinnor och män. De kvinnor som vill, kan då ta med sig en man. Det innebär att en ensam kvinna som anmäler sig, inte kommer att dela hytt med en man, utan med en annan kvinna. Det innebär också att det alltid kommer att vara minst hälften kvinnor ombord.

Mina blandade seglingar ska vara jämställda, dvs alla deltagare ska delta i ansvaret för samtliga sysslor. Det finns inga män som överhuvudtaget inte kan laga mat och diska, så de kommer att bilda matlag på samma sätt som kvinnorna. Och om något ska göras med el eller motor som en man ofta har mer kunskap om, så förväntar jag mig att kvinnorna tar chansen att delta och lära. Det blir mitt ansvar att skapa balans, de sträckor där det är både kvinnor och män ombord.

Lindaasna940 (2)

OBS! Du måste vara fullvaccinerad mot Covid i god tid innan avresan för att kunna följa med.

Seglingar 2023


Datum och sträcka Kommentar
29/1-10/2
St Lucia, Rodney Bay – St Vincent, Blue Lagoon.
Endast dagseglingar, män välkomna (tillsammans med en kvinna)
Vi stannar till vid ett par vikar på St Lucia och St Vincent, tar en sväng söderut till Bequia. Vi hinner också besöka bluesfestivalen på Mustiques berömda Basils bar, innan vi styr norrut mot Blue Lagoon.
12/2-24/2
St Vincent, Blue Lagoon till Grenada, St Georges.
Endast dagseglingar
Vi passerar den populära och svåruttalade ön Bequia, den förtjusande lyxmarinan på Canouan, det paradisiska Tobago Cays, Union Island med en svindlande flygplats och en bar ute på revet: Happy Island, undervattensskulpturer mm på vägen till Grenada.
26/2-12/3
Grenada – Antigua
Transportsegling, 300 M
Atlanten

Anmälan

Anmälan sker via Simple Signup, länk nedan. Här ser du kostnaden för varje etapp. I Simple Signup kan du se hur många platser som finns kvar.
Du betalar en bokningsavgift på 20-35% av priset vid bokningstillfället.
Slutbetalning sker mot faktura i efterskott.
Skriv ut och läs de särskilda villkoren nedan.

Du är välkommen med din anmälan via Simple Signup
2023 HÄR:

AVBESTÄLLNING
Avbeställning ska ske skriftligen omedelbart då hinder för resa uppkommer.
Vid avbokning mer än 150 dagar innan avresa återbetalas bokningsavgiften minus 20% av seglingens totalpris.
Vid avbokning mellan 150 och 61 dagar före avresa måste du betala 50% av seglingens pris.
Vid avbokning mellan 60 och 0 dagar före avresa ska hela kostnaden för seglingen betalas, så snart det är möjligt.

RESEFÖRSÄKRING OCH AVBESTÄLLNINGSSKYDD
Båten är försäkrad men du måste ha en reseförsäkring. Ta reda på att din försäkring verkligen gäller för de områden vi kommer att segla i. Ta också reda på om din försäkring täcker ev avbokning av resan, annars kan det vara klokt att teckna en särskild avbokningsförsäkring om du bokar seglingen väldigt långt i förväg. Du är själv ansvarig för att du har erforderliga resehandlingar, visum, mediciner, försäkringar och annat som kan komma i fråga. OBS, OBS, du måste vara fullt vaccinerad mot COVID

ÄNDRING AV PRISET
Om kostnadsökningar sker på grund av större ändringar av kostnader eller växelkurser kan priset komma att höjas med upp till 10%. Prishöjningen meddelas innan slutbetalning skall ske.

INSTÄLLANDE AV SEGLING
Om seglingen skulle bli inställd på grund av faktorer som till exempel skepparens sjukdom eller större skada på båten, ska Linda Lindenau sträva efter att erbjuda ett fullgott alternativ. Om det inte är möjligt sker full återbetalning för seglingen till deltagarna. Kostnader för flygbiljetter, passkostnader, utrustning inför seglingen mm ersätts inte.

OM BÅTEN MÅSTE LAGAS
I planeringen finns perioder inlagda för underhåll av Peristera. Men det kan förstås ändå hända att något går sönder så vi måste stanna i hamn. Det utgår ingen kompensation om det handlar om ett par dagar, men blir det ett väsentligt avbräck i seglingen hittar vi en lösning som alla blir nöjda med.

OM BÅTEN INTE ÄR PÅ PLATS I TID
Jag rekommenderar dig att köpa ombokningsbara flygbiljetter, framför allt till hemresan. Hittills har jag hållit tidsplanen, men det är tyvärr ingen garanti för framtiden. Blir du tvungen att ta in på hotell för att invänta båten ersätter jag dig med 200 kr per natt.

ANSVAR
Linda Lindenau tar det övergripande ansvaret för allting, men alla måste delta i ansvaret för alla sysslor: Matlagning, städning, serva motorn, felsöka allt mellan himmel och jord med hjälp av instruktionsböcker och sunt förnuft, hålla ögonen öppna för tecken utifrån eller inifrån på att något är på tok, ta hand om varandra mm.

ANSVARSBEGRÄNSNING
Med Linda Lindenau Sailings ansvar som arrangör och skeppare följer också rätten att besluta om att stanna i hamn om det skulle bli nödvändigt på grund av väder eller andra faktorer. Linda Lindenau äger också rätt att be deltagare avbryta seglingen som sista åtgärd om deltagarens hälsa eller andra omständigheter innebär en säkerhetsrisk eller omfattande begränsningar för övriga deltagare. I detta fall återbetalas inget av kostnaden för seglingen. Vid deltagares sjukdom eller olycksfall, ombord eller iland, som kräver evakuering och/eller hemsändande av deltagare vilar betalningsansvaret för dessa tjänster helt hos deltagaren själv.

I PRISET INGÅR:
Frukost och diverse basvaror ingår, om inte annat anges för en specifik segling. Ni köper mat till lunch och middag för oss alla, och delar kostnaden mellan er. Seglar vi flera dygn, eller ligger i ensliga vikar, äter vi förstås alla måltider ombord. Men finns det restauranger i närheten vill vi ofta äta där.
Bränsle, hamnavgifter, lakan och handduk ingår också, samt flytväst och snorklingsutrustning.
I priset ingår INTE:
Resa, alkohol, mellanmål, mat enligt ovan och restaurangbesök.
Matlagning och städning gör vi gemensamt.

Kursdeltagare

De flesta som seglar med mig är mellan 40 och 60 år, men det finns även både yngre och äldre. Ibland är det två kompisar som anmäler sig tillsammans, men vanligast är att man kommer ensam.

De flesta sträckor är öppna endast för kvinnor, men på en del är både kvinnor och män är välkomna. Män som vill delta i seglingen måste anmälas av en kvinna som seglar samma sträcka. Den regeln kan kanske tyckas konstig, men jag har mina skäl som jag kan utveckla på förfrågan.

För mig är det mycket viktigt att varje grupp fungerar. Jag tar stort ansvar för gemenskapen och kommunikationen ombord. Jag vill att alla grupper ska ha balans mellan deltagarna, vara en trygg plats att trivas och utvecklas i och inte minst, ha roligt.

Förkunskaper

Sträckorna är mycket olika, en del är kustnära och andra går över oceaner. Seglingserfarenhet är toppen, men det finns många andra kunskaper som är uppskattade och minst lika viktiga ombord: Sjukvård, motorkunskap, elkunskap, sömnad, dykning, matlagning och bakning under gång, gott humör, ordningssinne mm.
Du behöver alltså inte kunna segla för att anmäla dig. Alla måste hjälpa till att styra, ta vakter, vid tilläggningar mm, men det är inte svårare än att du lär dig på nån dag.

Praktisk information

RESDAGEN
Hela avrese/ankomstdagen ligger båten i hamn för att du ska kunna boka valfritt flyg. Använd gärna resebyrån Kilroy (se under Resetips), för att samordna era resor.

Vår båt heter Peristera, spayhood och bimini är ljusgrön, det står ”Linda Lindenau Sailing och www.tarodret.nu” på bommen, och det hänger en svensk gästflagga i riggen. Jag kommer att försöka nå er alla via mail och/eller SMS när jag vet mer exakt var båten kommer att ligga.

PACKNING MM
Packa i en mjuk väska, eller åtminstone en som går att platta till. På varma ställen använder man inte så mycket kläder, på svalare ställen är det bra att ha underställ, gärna ull. Nåt slags fritidsjacka som stoppar mot vind och väta är bra. Skor som sitter fast på foten. Har du långt hår kan du ha användning av en sjal eller ”buff” att ha på huvudet. Kläder av bomull är mindre bra, de torkar långsamt vilket gör att de är obekväma om man svettas, och tar lång tid att torka när man tvättar.
Lakan och handdukar finns ombord så det behöver du inte ta med. 220 volt finns ombord bara då vi kopplar in oss på en kontakt i land. Har du en billaddare (12 volt) till telefonen, ta med den. Det funkar också med laddarsladd med ett USB-uttag.
Det finns uppblåsbara flytvästar och livlinor till alla ombord.
Du kan ha glädje av öronproppar, vi bor tätt, och båten har tunna väggar.

MAT
Frukost och diverse basvaror ingår. Ni köper måltiderna, och delar kostnaden mellan er. Under överseglingar äter vi förstås alla måltider ombord, är vi i land äter vi ofta middag på restaurang.
OBS OBS!! Det fungerar tyvärr inte att ha dieter. Att vara vegetarian är inga problem, men det finns inte plats att vare sig lagra, eller tillreda alternativ mat.

ALKOHOL
Alkohol ingår inte, det köper var och en efter behov. Jag räknar med att alla är måttliga i sin förbrukning, för säkerhetens och trivselns skull. Att dricka alkohol medan vi seglar är inte tillåtet.

ANSVAR OCH SÄKERHET
Vi kommer att börja seglingen med en säkerhetsgenomgång. Flytvästar finns ombord till alla men ni får i princip bestämma själva när ni bär dem. Är det soligt och lugna vindar kommer jag inte att protestera om ni vill sola på däck utan flytväst. Men om jag bedömer att ni bör ha flytväst säger jag till.
Eftersom jag är ansvarig för båten kommer jag att manövrera i hamn.
Ni är själva ansvariga för att ni har erforderliga resehandlingar, visum, mediciner, försäkringar och annat som kan komma i fråga.

TRIVSEL
När man bor så tätt inpå varandra som man gör på en båt är det viktigt att man tar hänsyn till varandra. Jag anser att det är hälsosamt att vilja gå undan ibland och vara för sig själv. Ni som delar hytt, även om ni känner varandra innan, kan komma överens om att ibland får den ena vara helt ensam därinne en stund.
Fundera gärna redan nu på vad du behöver för att må bra under dessa omständigheter. Det är viktigt att alla får utrymme, privatliv, respekt och inte minst njutning!

SJÖSJUKA
Jag uppmanar alla att ta något sjösjukepreparat. Många är övermodiga, tar inget medel för de har inte mått illa tidigare – och blir sjösjuka första dagen. Därför är mitt råd att hellre vara lite extra försiktig, det blir trevligare för alla.
Ta med sjösjukemedicin och/eller Seaband (akupunkturband som man köper på Apoteket). Plåster är de mest effektiva, men receptbelagda, så planera i tid. Effekten varar i tre dagar, mycket bra vid överseglingar!
Tabletter blir många trötta av, men man kan prova att ta en halv. Tuggummin finns också, de kan man ta förebyggande, och de hjälper ibland även när man börjat känna sig dålig.