• Seglingskurser
    • STOCKHOLM: Seglingskurs för kvinnor
    • STOCKHOLM: Manövrera för motor/hamnmanövrering för kvinnor
    • KARIBIEN och ATLANTEN 2021
  • Webbkurser
    • Webbkurser
    • Logga in till din kurs
  • Jorden runt
  • Lindas logg
  • Föredrag
  • Mina båtar
  • Om mig
  • In English

KARIBIEN och ATLANTEN 2021

Seglingarna våren 21 är inställda, med anledning av Coronaviruset. Så fort som det blir möjligt att arrangera nya seglingar kommer jag att göra det, och skriva om det här.

Du är välkommen ombord och dela din dröm med alla oss som också drömt. Det krävs inget särskilt av dig som vill följa med, mer än en vilja att delta och hjälpa till efter bästa förmåga. Det blir alltid en blandning av erfarenheter ombord, några som kan och vill ta mer ansvar och andra som vill testa långseglarlivet utan att kunna erbjuda mer än sin entusiasm och sin vilja att lära.

Båten heter Peristera och är en Oceanis 473 med fyra bekväma dubbelhytter och två toaletter/duschar. Det ryms sex gäster ombord.

Långsegling är inte så mycket avancerad segling egentligen, det handlar mer om nattvakter och att laga det som går sönder. Och njuta av livet, av att färdas naturnära i ett lugnt tempo. Egenskaper som tålamod, kreativitet och ett praktiskt sinnelag är viktigare än kunskaper om segeltrim. Tillsammans blir vi fantastiska team.

Vi har alla del i att segla båten. En av mina viktigaste uppgifter ombord är att skapa grupper där deltagare som aldrig träffat varandra tidigare ska fungera bra tillsammans och inspirera varandra att våga kliva fram och ta rodret. Det brukar bli en härlig stämning ombord med självförtroende som växer för varje ny uppgift man tar sig an.

De flesta sträckorna är öppna endast för kvinnor, en del för både kvinnor och män. De kvinnor som vill, kan då ta med sig en man. Det innebär att en ensam kvinna som anmäler sig, inte kommer att dela hytt med en man, utan med en annan kvinna. Det innebär också att det alltid kommer att vara minst hälften kvinnor ombord.
Atlantöverfarterna våren 2021 kommer att vara bara för kvinnor, men min man kommer att följa med.

Mina blandade seglingar ska vara jämställda, dvs alla deltagare ska delta i ansvaret för samtliga sysslor. Det finns inga män som överhuvudtaget inte kan laga mat och diska, så de kommer att bilda matlag på samma sätt som kvinnorna. Och om något ska göras med el eller motor som en man ofta har mer kunskap om, så förväntar jag mig att kvinnorna tar chansen att delta och lära. Det blir mitt ansvar att skapa balans, de sträckor där det är både kvinnor och män ombord.

Sträckorna är satta med en start- och en slutpunkt. Exakt hur vi seglar bestäms av vädret och deltagarna, men den ungefärliga planeringen kan du se i kalendern nedan.

Seglingarna är sinsemellan väldigt olika, allt från kortare kustnära sträckor eller mellan öar, där vi huvudsakligen seglar dagsturer, till långa färder över oceaner där vi inte ser land på flera veckor. Många sträckor är blandade, med någon översegling på några dagar, och resten av tiden i närheten av land.

Lindaasna940 (2)

Seglingar 2021

Med anledning av UD:s avrådan från resor utanför Europa, till den 31 januari 2021, kommer nedanstående seglingar inte att kunna genomföras enligt tidplanen nedan.

Förhoppningsvis kommer nedanstående seglingar att kunna genomföras våren 2022, i huvudsak enligt samma tidplan.

Troligen kommer jag även att ha ett par seglingar i början av december 2021.

DatumSträckaKv/MänDistansKommentar
24/2-7/3St Lucia, Rodney Bay – Guadeloupe, Pointe-a-Pitre marinaKEndast dagseglingarFrån St Lucia, där jag avslutade min jordenruntsegling, norrut, passerar Martinique och vackra Dominica på vägen till Guadeloupe.
10/3 – 22/3 Guadeloupe, Pointe-a-Pitre marina – St Martin, Marina Port Royal, MarigotKEndast dagseglingarMellan Guadeloupe och St Martin finns flera öar, Antigua, Montserrat, St Christopher and Nevis, St Bartholomy. Vi låter vädret och intresset av göra vilka vi besöker.
30/3 – 24/4 St Martin, Marina Port Royal, Marigot – Azorerna, Horta Faial(Endast kvinnor, men min man kommer att följa med)Havssegling2200 sjömil havssegling över Atlanten. Det kan vara mer varierade vindar den här vägen.
30/4 – 16/5 Azorerna, Horta Faial – Portugal, Lagos(Endast kvinnor, men min man kommer att följa med)Dag- och havsseglingFörsta veckan besöker vi några fler av öarna i Azoriska arkipelagen. Därefter seglar vi 800 M till Lagos
Atlanten

Ekvatordiplom att ladda ner

Ladda ner vårt ekvatordiplom här, och lova att respektera havet, och allt däri.

Beställ vimpeln Tagit Rodret!

LindaLTaRodretflagg
Beställ en eller flera vimplar via Simple Signup, HÄR:
Leverans kommer att ta någon vecka.

Var är Peristera nu?

Se karta HÄR:. jordglob

Vill du följa med en sträcka?

Anmälan

VISA

ANMÄLAN
Anmälan sker via Simple Signup, länk nedan. Här ser du kostnaden för varje etapp. I rullgardinsmenyn vid varje etapp kan du se hur många platser som finns kvar.
Du betalar en bokningsavgift på c:a 35% av priset vid bokningstillfället.
Slutbetalning sker mot faktura i efterskott.
Skriv ut och läs de särskilda villkoren nedan.

Du är välkommen med din anmälan via Simple Signup
2021 HÄR:

AVBESTÄLLNING
Avbeställning ska ske skriftligen omedelbart då hinder för resa uppkommer.
Vid avbokning mer än 150 dagar innan avresa återbetalas bokningsavgiften minus 20% av seglingens totalpris.
Vid avbokning mellan 150 och 61 dagar före avresa måste du betala 50% av seglingens pris.
Vid avbokning mellan 60 och 0 dagar före avresa ska hela kostnaden för seglingen betalas, så snart det är möjligt.

RESEFÖRSÄKRING OCH AVBESTÄLLNINGSSKYDD
Båten är försäkrad men du måste ha en reseförsäkring. Ta reda på att din försäkring verkligen gäller för de områden vi kommer att segla i. Ta också reda på om din försäkring täcker ev avbokning av resan. annars kan det vara klokt att teckna en särskild avbokningsförsäkring om du bokar seglingen väldigt långt i förväg. Du är själv ansvarig för att du har erforderliga resehandlingar, visum, mediciner, försäkringar och annat som kan komma i fråga.

ÄNDRING AV PRISET
Om kostnadsökningar sker på grund av större ändringar av kostnader eller växelkurser kan priset komma att höjas med upp till 10%. Prishöjningen meddelas innan slutbetalning skall ske.

INSTÄLLANDE AV SEGLING
Om seglingen skulle bli inställd på grund av faktorer som till exempel skepparens sjukdom eller större skada på båten, ska Linda Lindenau sträva efter att erbjuda ett fullgott alternativ. Om det inte är möjligt sker full återbetalning för seglingen till deltagarna. Kostnader för flygbiljetter, passkostnader, utrustning inför seglingen mm ersätts inte.

OM BÅTEN MÅSTE LAGAS
I planeringen finns perioder inlagda för underhåll av Peristera. Men det kan förstås ändå hända att något går sönder så vi måste stanna i hamn. Det utgår ingen kompensation om det handlar om ett par dagar, men blir det ett väsentligt avbräck i seglingen hittar vi en lösning som alla blir nöjda med.

OM BÅTEN INTE ÄR PÅ PLATS I TID
Jag rekommenderar dig att köpa ombokningsbara flygbiljetter, framför allt till hemresan. Hittills har jag hållit tidsplanen, men det är tyvärr ingen garanti för framtiden. Blir du tvungen att ta in på hotell för att invänta båten ersätter jag dig med 200 kr per natt.

ANSVAR
Linda Lindenau tar det övergripande ansvaret för allting, men alla måste delta i ansvaret för alla sysslor: Matlagning, städning, serva motorn, felsöka allt mellan himmel och jord med hjälp av instruktionsböcker och sunt förnuft, hålla ögonen öppna för tecken utifrån eller inifrån på att något är på tok, ta hand om varandra mm.

ANSVARSBEGRÄNSNING
Med Linda Lindenau Sailings ansvar som arrangör och skeppare följer också rätten att besluta om att stanna i hamn om det skulle bli nödvändigt på grund av väder eller andra faktorer. Linda Lindenau äger också rätt att be deltagare avbryta seglingen som sista åtgärd om deltagarens hälsa eller andra omständigheter innebär en säkerhetsrisk eller omfattande begränsningar för övriga deltagare. I detta fall återbetalas inget av kostnaden för seglingen. Vid deltagares sjukdom eller olycksfall, ombord eller iland, som kräver evakuering och/eller hemsändande av deltagare vilar betalningsansvaret för dessa tjänster helt hos deltagaren själv.

I PRISET INGÅR:
Frukost och diverse basvaror ingår. Ni köper mat till lunch och middag, och delar kostnaden mellan er. Seglar vi flera dygn, eller ligger i ensliga vikar, äter vi förstås alla måltider ombord. Men finns det restauranger i närheten vill vi ofta äta där.
Bränsle, hamnavgifter, lakan och handduk ingår också, samt flytväst och snorklingsutrustning.
I priset ingår INTE:
Resa, alkohol, mellanmål, restaurangbesök.
Matlagning och städning gör vi gemensamt.

Kursdeltagare

VISA

De flesta som seglar med mig är mellan 40 och 60 år, men det finns även både yngre och äldre. Ibland är det två kompisar som anmäler sig tillsammans, men vanligast är att man kommer ensam.

Under långseglingen kommer jag att ha sträckor för endast kvinnor, och sträckor där både kvinnor och män är välkomna. Män som vill delta i seglingen måste anmälas av en kvinna som seglar samma sträcka. Den regeln kan kanske tyckas konstig, men jag har mina skäl som jag kan utveckla på förfrågan.

För mig är det mycket viktigt att varje grupp fungerar. Jag tar stort ansvar för gemenskapen och kommunikationen ombord. Jag vill att alla grupper ska ha balans mellan deltagarna, vara en trygg plats att trivas och utvecklas i och inte minst, ha roligt.

Förkunskaper

VISA

Sträckorna är mycket olika, en del är kustnära och andra går över oceaner. Jag kommer att se till att det blir en bra blandning av människor ombord. Seglingserfarenhet är toppen, men det finns många andra kunskaper som är uppskattade ombord: Sjukvård, motorkunskap, elkunskap, sömnad, dykning, matlagning och bakning under gång, gott humör, ordningssinne mm.
Du behöver alltså inte kunna segla för att anmäla dig. Alla måste hjälpa till att styra, ta vakter, vid tilläggningar mm, men det är inte svårare än att du lär dig på nån dag.

Resetips

VISA

Kostnader för flyg och transport till båten ingår inte.

Jag har inlett ett samarbete med resebyrån KiLROY för att kunna erbjuda mina deltagare bra och trygg hjälp med resan: flygbiljetter, landtransporter och ev boende. Om du vill köpa biljetter via KiLROY så uppger du att du ska segla med mig, Ta Rodret, så ger de dig bästa möjliga villkor och service. Du kan till exempel få veta vilket flyg övriga deltagare bokat, och kan välja samma för att få sällskap. Av mina deltagare tar de inte ut bokningsavgiften på 350 kronor.
Om du vill använda KiLROY, kontakta dem antingen via mail, eller på telefon:
Sebastian 08-4029330, seki@kilroy.se

Det finns också en grupp på Facebook, Långsegling med Linda Lindenau, där deltagare diskuterar resor mm.

Hör av dig om du har frågor!

Praktisk information

VISA

RESDAGEN
Avrese/ankomstdagen ligger båten i hamn för att du ska kunna boka valfritt flyg.
Eftersom ni beställt resan själva och kommer från olika delar av landet kanske ni landar vid olika tider. Skicka info om när du landar till övriga på maillistan så kan ni kanske samordna.
Vår båt heter Peristera, det står ”Linda Lindenau Sailing www.tarodret.nu” på bommen, det hänger en svensk gästflagga i riggen och det sitter en liten svensk flagga klistrad på akterspegeln. Jag kommer att försöka nå er alla via mail och/eller SMS när jag vet mer exakt var båten kommer att ligga.

PACKNING MM
Packa i en mjuk väska, eller åtminstone en som går att platta till. På varma ställen använder man inte så mycket kläder, på svalare ställen är det bra att ha underställ, gärna ull. Nåt slags fritidsjacka som stoppar mot vind och väta är bra. Skor som sitter fast på foten. Har du långt hår kan du ha användning av en sjal eller ”buff” att ha på huvudet. Kläder av bomull är mindre bra, de torkar långsamt vilket gör att de är obekväma om man svettas, och tar lång tid att torka när man tvättar.
Lakan och handdukar finns ombord så det behöver du inte ta med. 220 volt finns ombord bara då vi kopplar in oss på en kontakt i land. Har du en billaddare (12 volt) till telefonen, ta med den. Det funkar också med laddarsladd med ett USB-uttag.
Det finns uppblåsbara flytvästar och livlinor till alla ombord.
Du kan ha glädje av öronproppar, vi bor tätt, och båten har tunna väggar.

MAT
Frukost och diverse basvaror ingår. Ni köper måltiderna, och delar kostnaden mellan er. Under överseglingar äter vi förstås alla måltider ombord, är vi i land äter vi ofta middag på restaurang.
Det fungerar tyvärr inte att ha dieter. Att vara vegetarian är inga problem, men det finns tyvärr inte plats att vare sig lagra, eller tillreda alternativ mat.

ALKOHOL
Alkohol ingår inte, det köper var och en efter behov. Jag räknar med att alla är måttliga i sin förbrukning, för säkerhetens och trivselns skull. Att dricka alkohol medan vi seglar är inte tillåtet.

ANSVAR OCH SÄKERHET
Vi kommer att börja seglingen med en säkerhetsgenomgång. Flytvästar finns ombord till alla men ni får i princip bestämma själva när ni bär dem. Är det soligt och lugna vindar kommer jag inte att protestera om ni vill sola på däck utan flytväst. Men om jag bedömer att ni bör ha flytväst säger jag till.
Eftersom jag är ansvarig för båten kommer jag att manövrera i hamn.
Ni är själva ansvariga för att ni har erforderliga resehandlingar, visum, mediciner, försäkringar och annat som kan komma i fråga.

TRIVSEL
När man bor så tätt inpå varandra som man gör på en båt är det viktigt att man tar hänsyn till varandra. Jag anser att det är hälsosamt att vilja gå undan ibland och vara för sig själv. Ni som delar hytt, även om ni känner varandra innan, kan komma överens om att ibland får den ena vara helt ensam därinne en stund.
Fundera gärna redan nu på vad du behöver för att må bra under dessa omständigheter. Det är viktigt att alla får utrymme, privatliv, respekt och inte minst njutning!

SJÖSJUKA
Jag uppmanar alla att ta något sjösjukepreparat. Många är övermodiga, tar inget medel för de har inte mått illa tidigare - och blir sjösjuka första dagen. Därför är mitt råd att hellre vara lite extra försiktig, det blir trevligare för alla.
Ta med sjösjukemedicin och/eller Seaband (akupunkturband som man köper på Apoteket). Plåster är de mest effektiva, men receptbelagda, så planera i tid. Effekten varar i tre dagar, mycket bra vid överseglingar!
Tabletter blir många trötta av, men man kan prova att ta en halv. Tuggummin finns också, de kan man ta förebyggande, och de hjälper ibland även när man börjat känna sig dålig.

Klimatkompensation

VISA

Mitt jobb är underbart, att segla i varma vatten i fjärran länder, och möta och inspirera kvinnor.
Men det genererar många flygresor. Det går inte att bortse ifrån att resorna till min verksamhet har en klimatpåverkan.
Helst skulle jag önska att flygindustrin omedelbart kunde övergå till ett miljövänligt bränsle. Jag tycker att resande är något bra, det gör människor klokare och mer vidsynta och turismen är en viktig inkomstkälla för många utvecklingsländer. Men det miljövänliga bränslet finns ännu inte i stor skala, och jag vill helst inte lägga ner min verksamhet riktigt än, så tillsvidare kommer jag att klimatkompensera mina flygresor, och föreslår att du också gör det

Men vad är då att klimatkompensera? Kan man komma undan sina utsläpp genom att betala pengar?
Att klimatkompensera innebär att man 1. Beräknar hur många ton utsläpp man genererar 2. Bidrar ekonomiskt till verksamheter som minskar utsläpp i motsvarande grad.

Här uppstår många frågor:
1. Hur beräknar man utsläppet från en flygresa eller livsstil?
2. Hur stora utsläppsbesparingar leder olika klimatinitiativ till?
3. Vad är en rimlig kostnad för att klimatkompensera ett ton utsläpp?
4. Vem bevakar att allt görs på rätt sätt?
5. Kan jag slå mig till ro med att jag klimatkompenserar?

Detta är vad jag hittills lärt:
1. Det finns olika kalkylatorer för att beräkna utsläpp av tex flygresor. Ingen är exakt, utsläppen blir olika beroende på flygplanstyp, temperatur och lufttryck, hur länge planet väntar på marken och i luften mm. FN:s flygorgan ICAO har utvecklat en kalkylator: HÄR:

2. Det effektivaste verkar vara projekt som leder till förnybar energi och energieffektivitet som i sin tur leder till att avskogningen minskar, och arbetstillfällen skapas i utvecklingsländer. Trädplanteringar är mer tveksamma, bla för att de kan ta av jord som behövs till lokal matproduktion.

3. Varje klimatprojekt sätter sitt eget pris beräknat på kostnaden för att realisera projektet och de utsläppsminskningar projektet resulterar i.
Det finns många olika aktörer som erbjuder klimatkompensation, till mycket olika priser. Prisskillnaderna beror bla på vilka projekt man valt att investera i och hur stor andel av insamlade pengar som går till administration mm.

4. FN mfl har skapat regelverk: HÄR: och HÄR:

5. Klimatkompensation ska inte användas som ett sätt att slippa ändra sin livsstil. Men om man som jag tycker att resande har ett värde, och försöker leva så miljövänligt som möjligt i andra avseenden, kan klimatkompensation vara en väg att minska/eliminera det klimatavtryck som en flygresa medför.

Här finns en artikel om utvecklingen av alternativa flygbränslen: HÄR:


- Låt din lust styra dig, inte din rädsla.