Praktisk information och bokningsregler, utomlands

Praktisk information

RESDAGEN
Hela avrese/ankomstdagen ligger båten i hamn för att du ska kunna boka valfritt flyg.
Eftersom ni beställt resan själva och kommer från olika delar av landet kanske ni landar vid olika tider. Skicka info om hur du reser till övriga på maillistan så kan ni samordna transporten till båten.
Vår båt heter Peristera, Den har limegrön sprayhood och bimini, svensk flagga i aktern och det står ”Linda Lindenau Sailing www.tarodret.nu” på bommen.  Jag kommer att försöka nå er alla via mail och/eller SMS när jag vet mer exakt var båten kommer att ligga. Se till att ha mobiltelefonen på/ kolla mailen dagarna innan. Jag kommer till hamnen senast dagen innan ni ska mönstra på och jag skickar meddelande med mer exakt info om var båten ligger. Skulle du inte ha fått något sådant meddelande kan du fråga i marinakontoret efter Peristera. Räkna med att komma till båten vid 16-tiden ankomstdagen (om jag inte meddelar något annat), och lämna den senast kl 9 avresedagen.
Var snäll och respektera den ankomsttid jag sagt. Ofta har jag bara några timmar mellan grupperna och behöver den tiden för att göra mig och båten redo för en ny grupp. Jag kan inte ta hand om ert bagage eller visa båten under den tiden, då behöver jag få vara för mig själv.
Om du bor på ett enklare hotell på vägen till Peristera, se till att du inte får med dig sänglöss. Det är vanligare än man tror. Undvik att få med dig sänglöss genom att ställa din väska på en stol eller, pall, inte i sängen.


PACKNING MM
Packa i en mjuk väska, eller en som går att platta till. Välj praktiska kläder efter klimatet. Bomull är inte det bästa materialet eftersom det torkar så långsamt. Det blir obekvämt om man svettas, och det tar tid att få torrt när man tvättar. Det spelar ingen roll vilken färg det är på skosulorna, men skorna ska sitta fast på foten. Även om det är varmt kan du behöva skydda dig mot solen med långärmat, en fritidsjacka som stoppar mot vind och väta kan vara bra. Har du långt hår kan du ha användning av en sjal eller ”buff” att ha på huvudet.
Ska du delta i en etapp där vi seglar flera dagar över hav, är det bra att ha med ett regnställ, och ett underställ. Ett stort sjöställ är inte nödvändigt i varma vatten, det tar onödigt stor plats i packningen.
Lakan finns ombord, och en stor men tunn turkisk handduk. Vill du ha en tjockare handduk, ta med det.
Vi har 12 volt ombord, dvs likadana kontakter som i bilar. Om du har en laddare med en sladd med USB, som är löstagbar från själva kontakten, kan du ladda med den, bara stoppa den i båtens 12-voltskontakt istället. 220 volt, dvs sådana kontakter som finns i hus, har vi bara undantagsvis.
Ta inte med flytväst, det finns till alla och jag vill att du använder mina.
Du kan ha glädje av öronproppar, vi bor tätt, och båten har tunna väggar.
En vattentät påse kan vara bra att ha, ofta ligger vi för ankar och transporterar oss i en liten jolle.

MAT
Ni i besättningen lagar det mesta av maten. Vi delar in er i matlag om två och två. Frukost och div stapelvaror som olja, mjöl, kryddor, hushålls- och toapapper, rengöringsmedel mm ingår. Ni handlar mat till måltiderna. När vi seglar flera dygn äter vi förstås alla måltider ombord. Kommer vi i land varje kväll äter vi ofta middag på restaurang, och då betalar var och en för sig själv.
Det finns några kokböcker med svensk och Medelhavsmat ombord. I vissa länder är matutbudet mycket begränsat, då måste vi äta det vi kan få tag i.
Det går tyvärr inte att hantera komplicerade dieter ombord. Det finns begränsade stuvutrymmen för mat, och det finns inte plats i köket att laga flera olika måltider samtidigt. Att vara vegetarian går bra.

ALKOHOL
Alkohol ingår inte, det köper var och en efter behov. Jag räknar med att alla är måttliga i sin förbrukning, för säkerhetens och trivselns skull. Att dricka alkohol medan vi seglar är inte tillåtet.

PLANERING
När alla nya kommit till båten börjar vi med en presentation och genomgång av seglingsvattnen, säkerhet mm. Då får också var och en berätta om sina förväntningar på seglingen.
Alla hjälps åt med allting ombord; segling, hushållsarbete och underhåll. Du kommer att lära dig massor, om segling, navigering, ruttplanering, väder, teknik ombord, säkerhet mm, men det blir även tid att ligga på däck och läsa. Vid avfärd och tilläggning måste alla hjälpa till men under segling blir det mycket tid över.
På båten finns många böcker, både romaner och fackböcker.
Det finns en byteshylla med pocketböcker där du kan lämna den du läst ut och ta en annan.
Dagen innan avresedagen kommer vi fram till vår destination. Då hjälps vi åt att städa båten.

DITT LÄRANDE
Det finns inga krav på att du ska kunna vissa saker. Ni turas om med seglingen, och du behöver egentligen inte göra mer än styra när det är din tur. Men under längre seglingar, till exempel oceanöverfarter, behöver du lära dig vissa grunder. Jag kommer att lära ut det du behöver kunna. Men jag ber dig att anteckna det jag säger, att repetera vilka linor som går vart, och att prata med varandra om vad ni lärt under dagen. Räkna inte med att jag ska visa och förklara samma sak dag efter dag för att du glömmer. Det som är viktigt för säkerheten kommer att jag att påminna om många gånger. Men jag förväntar mig att du gör vad du kan för att komma ihåg och använda de nya kunskaperna. Repetition är kunskapens moder!
Ju fortare du lär dig hur du tex rullar ut och in seglen, ju säkrare och roligare blir seglingen. Ta en stund varje dag och repetera linor, knopar, våra rutiner mm. Läs alla uppsatta lappar, de är där för att hjälpa dig. Gå runt båten ofta, i din egen takt, och titta hur allt hänger ihop.
Det är mycket information de första dagarna och du kommer inte att minnas allt jag går igenom. Därför ber jag dig att ta anteckningar, det underlättar för både dig och mig.

ANSVAR OCH SÄKERHET
Vi kommer att börja seglingen med en säkerhetsgenomgång. Vid längre havsseglingar kommer jag att dela ut säkerhets- och underhållsansvar till varje hytt.
Många av de rutiner och regler som gäller ombord har tillkommit för att vi ska ha en så bekväm och säker segling som möjligt. Jag ber dig att läsa den information som finns ombord, och respektera reglerna. Det kan hända att jag påminner, eller säger till, någon gång i onödan. Tänk då på att jag är ansvarig för oss alla, och inte kan veta vem som glömt vad. Du kanske tycker att jag tjatar, men eftersom det ofta är flera i besättningen som är ovana, behöver vi ha extra säkerhetsmarginaler.
Det finns en hel del medicinska preparat ombord på Peristera, men du bör ändå ta med det du tror att du kommer att behöva.
Det finns uppblåsbara flytvästar med sele, lampa och sprayhood till alla ombord.
Ni är själva ansvariga för att ni har erforderliga försäkringar, resehandlingar, visum, mediciner och annat som kan komma i fråga. Titta på tex UD:s reseinformation och hemsidan för ambassaden för respektive land.

TRIVSEL
När man bor så tätt inpå varandra som man gör på en båt är det viktigt att man tar hänsyn till varandra. Fundera gärna redan nu på vad du behöver för att må bra under dessa omständigheter. Det är viktigt att alla får utrymme, privatliv, respekt och inte minst njutning!
Min erfarenhet är att alla människor har trevliga sidor, och de kommer fram om man trivs och känner sig respekterad. Å andra sidan kan man snabbt skapa dålig stämning genom irriterade eller syrliga kommentarer. Ju mer vi hjälps åt att skapa en anda av respekt, tolerans och nyfikenhet på varandra, ju trevligare kommer vi att ha.
Jag seglar månader i sträck, och jag har ansvar för seglingen, alla reparationer och underhåll, formaliteter och administration. Kan du avlasta mig genom att (i samråd med mig) självständigt genomföra en uppgift är det mycket välkommet. En stund varje dag behöver jag gå undan och ta paus.
Ombord på Peristera finns flera uppsättningar snorklingsutrustning till utlåning. Dessutom en uppblåsbar SUP, en enkel uppblåsbar kajak, ”flytkorvar” och två jollar.

SJÖSJUKA
Jag uppmanar alla att ta något sjösjukepreparat. Många är övermodiga, tar inget medel för de har inte mått illa tidigare – och blir sjösjuka första dagen. Därför är mitt råd att hellre vara lite extra försiktig, det blir trevligare för alla.
Ta med sjösjukemedicin och/eller Seaband (akupunkturband som man köper på Apoteket). Plåster är de mest effektiva, men receptbelagda, så planera i tid. Effekten varar i tre dagar, mycket bra vid överseglingar!
Tabletter blir många trötta av, men man kan prova att ta en halv. Tuggummin finns också, de kan man ta förebyggande, och de hjälper ibland även när man börjat känna sig dålig.

KURSDELTAGARE
De flesta som seglar med mig är mellan 40 och 60 år, men det finns även både yngre och äldre. Ibland är det två kompisar som anmäler sig tillsammans, men vanligast är att man kommer ensam.

De flesta sträckor är öppna endast för kvinnor, men på en del är både kvinnor och män är välkomna. Män som vill delta i seglingen måste anmälas av en kvinna som seglar samma sträcka. Den regeln kan kanske tyckas konstig, men jag har mina skäl som jag kan utveckla på förfrågan.

För mig är det mycket viktigt att varje grupp fungerar. Jag tar stort ansvar för gemenskapen och kommunikationen ombord. Jag vill att alla grupper ska ha balans mellan deltagarna, vara en trygg plats att trivas och utvecklas i och inte minst, ha roligt.

FÖRKUNSKAPER
Sträckorna är mycket olika, en del är kustnära och andra går över oceaner. Seglingserfarenhet är toppen, men det finns många andra kunskaper som är uppskattade och minst lika viktiga ombord: Sjukvård, motorkunskap, elkunskap, sömnad, dykning, matlagning och bakning under gång, gott humör, ordningssinne mm.
Du behöver alltså inte kunna segla för att anmäla dig. Alla måste hjälpa till att styra, ta vakter, vid tilläggningar mm, men det är inte svårare än att du lär dig på några dagar. Jag förväntar mig dock att du repeterar, tar anteckningar mm för att tillgodogöra dig baskunskaperna ombord.

Detta gäller ombord
Segling:
Flytväst är obligatorisk när det är mörkt, blåser och/eller vågorna är tillräckligt höga för att ett huvud lätt ska försvinna utom synhåll.

Bromsa alltid alla linor till seglen, dvs öppna aldrig en avlastare utan att först ha lagt linan tex runt en vinsch för att bromsa den. Det är en stor båt och stora krafter.

Se till att det inte ligger linor, kläder, skor mm lösa i sittbrunnen. Ibland måste man röra sig snabbt, och då ska det inte finnas risk att man snubblar. Häng upp alla linor på sina platser, stuva kläder och skor tex under spray-hooden.

Håll alltid i dig när du rör dig på båten under gång, både ute och inne.

Mat och boende:
Ändra inte på systemen ombord. Gör ingen omorganisation utan att fråga mig först. Om du inte vet var tex ett köksredskap ska vara, fråga hellre än att lägga det där du tycker.

Det finns inte utrymme för alltför specifika önskemål när det gäller mat. Vi är många ombord som ska samsas, handling och matlagning måste gå smidigt och konfliktfritt.

Var beredd att stoppa i tex en grönsak som inte finns i ditt recept, om den behöver ätas upp.
VI är många och det är mycket mat ombord. Det innebär att du måste titta även längst bak i grönsakshyllan och i botten på kylskåpet och inte bara använda den mat som ligger längst fram.

Bokningsregler

AVBESTÄLLNING
Avbeställning ska ske skriftligen omedelbart då hinder för resa uppkommer.
Vid avbokning mer än 150 dagar innan avresa återbetalas bokningsavgiften minus 20% av seglingens totalpris.
Vid avbokning mellan 150 och 61 dagar före avresa måste du betala 50% av seglingens pris.
Vid avbokning mellan 60 och 0 dagar före avresa ska hela kostnaden för seglingen betalas, så snart det är möjligt.

RESEFÖRSÄKRING OCH AVBESTÄLLNINGSSKYDD
Båten är försäkrad men du måste ha en reseförsäkring. Ta reda på att din försäkring verkligen gäller för de områden vi kommer att segla i. Ta också reda på om din försäkring täcker ev avbokning av resan, annars kan det vara klokt att teckna en särskild avbokningsförsäkring om du bokar seglingen väldigt långt i förväg. Du är själv ansvarig för att du har erforderliga resehandlingar, visum, mediciner, försäkringar och annat som kan komma i fråga.

INSTÄLLANDE AV SEGLING
Om seglingen skulle bli inställd på grund av faktorer som till exempel skepparens sjukdom eller större skada på båten, ska Linda Lindenau sträva efter att erbjuda ett fullgott alternativ. Om det inte är möjligt sker full återbetalning för seglingen till deltagarna. Kostnader för ev flygbiljetter, passkostnader, utrustning inför seglingen mm ersätts inte.

ANSVARSBEGRÄNSNING
Med Linda Lindenau Sailings ansvar som arrangör och skeppare följer också rätten att besluta om att stanna i hamn om det skulle bli nödvändigt på grund av väder eller andra faktorer. Linda Lindenau äger också rätt att be deltagare avbryta seglingen som sista åtgärd om deltagarens hälsa eller andra omständigheter innebär en säkerhetsrisk eller omfattande begränsningar för övriga deltagare. I detta fall återbetalas inget av kostnaden för seglingen. Vid deltagares sjukdom eller olycksfall, ombord eller iland, som kräver evakuering och/eller hemsändande av deltagare vilar betalningsansvaret för dessa tjänster helt hos deltagaren själv.

OM BÅTEN MÅSTE LAGAS
I planeringen finns perioder inlagda för underhåll av Peristera. Men det kan förstås ändå hända att något går sönder så vi måste stanna i hamn. Det utgår ingen kompensation om det handlar om ett par dagar, men blir det ett väsentligt avbräck i seglingen hittar vi en lösning som alla blir nöjda med.

OM BÅTEN INTE ÄR PÅ PLATS I TID
Jag rekommenderar dig att köpa ombokningsbara flygbiljetter, framför allt till hemresan. Hittills har jag hållit tidsplanen, men det är tyvärr ingen garanti för framtiden. Blir du tvungen att ta in på hotell för att invänta båten ersätter jag dig med 200 kr per natt.

ANSVAR
Linda Lindenau tar det övergripande ansvaret för allting, men alla måste delta i ansvaret för alla sysslor: Matlagning, städning, serva motorn, felsöka allt mellan himmel och jord med hjälp av instruktionsböcker och sunt förnuft, hålla ögonen öppna för tecken utifrån eller inifrån på att något är på tok, ta hand om varandra mm.
Jag förutsätter att du kan simma.

I PRISET INGÅR:
Frukost och diverse basvaror ingår, om inte annat anges för en specifik segling. Ni köper mat till lunch och middag för oss alla, och delar kostnaden mellan er. Seglar vi flera dygn, eller ligger i ensliga vikar, äter vi förstås alla måltider ombord. Men finns det restauranger i närheten vill vi ofta äta där, på vars och ens egen bekostnad.
Bränsle, hamnavgifter, lakan och handduk ingår också, samt flytväst och snorklingsutrustning.
I priset ingår INTE:
Resa, alkohol, mellanmål, mat enligt ovan och restaurangbesök.
Matlagning och städning gör vi gemensamt.