Transportskada och förberedelser och livflotte del 2

Igår kom watermakern. Ena änden av basen var avbruten. Efter lite rådgörande med leverantören tror jag att det går bra att montera ändå. Och vi har blandat in några flera människor. Vår kompis Per som har en  workshop för seglare, och hans anställda Vaio, ska göra de träplattor som vindrodret ska monteras på (vindrodret som är så försenat, kommer först på onsdag, och då ska div förberedda delar ligga i prydliga rader). DSC_0001De ska också fixa stabila baser till watermakern. En watermaker gör sötvatten av saltvatten genom att skicka saltvatten med högt tryck genom ett membran. Det går åt en massa vatten, man får ut 10-30% sötvatten. Så för att få de 60 liter sötvatten i timmen som watermakern ska ge, måste c:a 500 liter vatten pumpas genom apparaten. Stadiga fästen måste det vara.

Nytt avsnitt om livflotten (se förra inlägget): Pyrsos i Aten (den “nya” livflotten som Fotis hittat) skickar ett mail till Giorgios med information om livflotten, så han ska kunna bedöma om han godkänner den eller ej. Jag säger till Giorgios att jag ringer senare för att höra hans besked. Ringer senare, men då han han redan gått från kontoret, och ska kolla på kvällen. På kvällen ringer Giorgios och har inte fått något mail. Ringer Fotis som skickar det igen. Ringer Giorgios för att kolla om han fått det men han är inte på kontoret. Han ska kolla på kvällen. På eftermiddagen ringer Marita Hellas, den ursprungliga kontakten, som inte skulle kunna leverera flotten förrän om flera veckor, och säger att nu kan de leverera på fredag, eller måndag. Det verkar som ett mirakel, och jag undrar hur mycket jag isåfall ska behöva betala för det. Han ska återkomma med ett mail med info, men efter en stund ringer han och berättar att det faktiskt är en annan livflotte, beställd av en annan kund. Och han ska återkomma om det på måndag. Men Giorgios ringde inte, och inte jag heller, det var ju ändå fredag kväll.

Och nu är det lördag, och en ny “Att-göra-lista”