Peristera ligger på land på Nya Zeeland, och jag ligger i soffan på Åsögatan. Jag kan inte minnas när jag senast hade så lite att göra. Dagarna, sedan jag kom hem den 8 december, har förflutit i sakta mak. Jag har tillverkat en del julmat (bla jätte jätte jättegoda lakritspraliner. Ett tunt lager krispig mörk choklad runt ett mjukt och krämigt innehåll av mörk choklad, grädde, smör, lite honung och lakrits), ätit upp julmaten, och för övrigt gjort vad som fallit mig in, utan hänsyn till ankarfäste och batteriladdning.
Detta i skarp kontrast till mitt tempo under dagarna från den 28 november när sista gruppen mönstrade av, till den 7 december när planet gick hemåt. Under de dagarna hann jag:
- Ringa alla hantverkare och boka tider.
- Planera upptagning av Peristera.
- Plocka loss alla lösa linor, tvätta och torka och lägga in dem i en förhytt.
- Skarva i skräplinor på alla fall mm för att kunna dra in så mycket som möjligt i masten. Tvätta och torka de lösa ändarna och hänga dem på bommen i en säck för att skydda dem från solen.
- Ta loss alla lösa block.
- Spraya samtliga block med silikon och olja inuti.
- Köpa och montera fler block för att leda rullinorna längs relingen.
- Rulla ihop och täcka jollen med en presenning.
- Laga årklykan på jollens ena åra.
- Plocka loss plottern.
- Låsa fast utombordaren och täcka den.
- Täcka vinschar.
- Ta ner vimplar.
- Rulla ut alla segel och spola av dem nerifrån och upp. (Sänka, hissa och spola med bara två händer…)
- Plocka ner seglen tillsammans med segelmakaren Dave, och diskutera nytt storsegel.
- Köpa begagnad spinnaker på nätet och arrangera leverans till Dave, som ska sy om den till en gennaker.
- Diskutera ny bimini och sprayhood (limegröna!) först med segelmakaren Phil, sedan med Kim som ska sy. (Redan klart, se bild nedan!)
- Gå till stora järnaffärer för att hitta material att laga solcellen med, som blåst loss från sitt fäste.
- Skruva fast solcellen, koppla ihop elen igen, och förstärka fästet på den andra.
- Dra om två fall.
- Köpa en del nya skot och tusen andra saker.
- Täta läckande luckor.
- Köpa material på metervara, och klippa till nya badrumsmattor.
- Lägga samma material i botten av stuvarna i kölsvinet.
- Tömma stora stuven i fören, göra rent, slänga div mögligt, tvätta och spraya jollefodralet.
- Tömma hela styrbords aktre stuvfack, även utrymmet i badplattformen.
- Slänga ett ruttet segel, tvätta ett annat och stuva det i förpiken.
- Skruva loss badstegen från båten, skruva loss träbiten från det trasiga steget, gå med stegen till en svetsare, och sedan skruva ihop allt igen.
- Tejpa stagens position i vantskruvarna, ta bort backstag och dirk, köra till upptagningsplatsen (så smal att det inte fanns plats för fendrar), titta på när Peristera lyftes, skrapa bort tulpaner, sätta tillbaka backstag och dirk.
- Torka och packa ner alltihop igen i stuvfacken.
- Fylla dieseln från dunkarna på däck ner i tanken, och stuva dunkarna.
- Köpa och hälla i dieselgift.
- Ta bort överdragen från alla dynor, åka taxi till tvätteri och lämna in dem och alla smutsiga lakan och handdukar för tvätt. (Ca 20 kilo)
- Åka taxi till tvätteriet och hämta tvätten, sätta tillbaka överdragen på dynorna och stuva in lakan och handdukar.
- Lägga alla tjocka täcken i plast och stuva undan.
- Åka taxi till affär som säljer begagnade gasolflaskor. De hade bara en, så vidare till affär som sålde nya och köpa en till. Vidare till gasdepå som fyllde flaskorna. I Nya Zeeland är det förbjudet att fylla andra flaskor än deras egna, så jag måste köpa nya.
- Byta gasolslangar till nya spisen.
- Ta emot en kille från Fire Watch som kontrollerar brandsläckarna.
- Ta loss livflotten, binda snören om och hissa ner på marken. Skruva loss EPIRBEN. Skicka iväg alltihop till firma i Auckland för ompackning av flotte och kontroll av HRU (Hydrostatic Release Unit).
- Spraya gamla gasolflaskorna och pirran med rostskyddsfärg.
- Spraya alla verktyg.
- Putsa bort en massa rost från skruvar, mantåg, targabåge mm och spraya rostskydd där, på Aina och i riggen.
- Olja in trä på däck och i sittbrunnen.
- Rengöra watermaker.
- Hissa upp segelmakaren Matthew (för hand!) i riggen för att kontrollera. Två vajrar måste bytas.
- Spänna kutterstaget.
- Hissa upp riggaren en gång till, men bara halvvägs.
- Ta emot motorkillen Geoff, gå igenom vad han ska göra – byta filter, impeller, fläktrem, anod, kolla insprutare och genomföringar, generator sitter lite snett, byta olja i motor och backslag, fixa reservfilter.
- Planera med skrovmålarkillen Simon. Han ska måla ny bottenfärg, ta bort den slitna röda randen i vattenlinjen och måla ny, limegrön, samt tvätta och vaxa skrovsidorna.
- Ta emot elkillen Dean med anledning av att ankarspelet fungerar så dåligt. Hans diagnos: För tunna kablar. En annan kille ska komma och dra nya.
- Tömma babords förpik och min hytt för att ge plats åt elkillen Ivan. Han bytte en del kabel. Stoppa tillbaka allt i hytterna igen.
- Börja sänka ner ankarkättingen på marken men upptäcka att ankarspelet inte fungerade mer än de första tio sekunderna. Lyfta 100 meter 10 mm kätting för hand ur ankarboxen och sänka ner på marken. Planera hämtning av firma för galvanisering.
- Ringa Ivan som kommer tillbaka och undersöker motorn till ankarspelet. Ny diagnos: Motorn behöver renoveras alternativt bytas ut.
- Gå igenom alla skåp med mat, slänga en del, ge bort en del, förpacka annat.
- Gå på stan och hitta skitsnygg jacka på rea.
- Käka barbeque på bryggan med de fastboende i hamnen.
- Fika med Laura Dekker i stan, få skjuts tillbaka av henne och visa henne Peristera.
- Packa.
- Sprida ut borsyra på golvet om någon kackerlacka till äventyrs skulle ha överlevt och ger sig ut på jakt efter mat.
Efter detta var det faktiskt riktigt skönt att sitta i 32 timmar.
När säsongen börjar igen den 17 mars, kommer Peristera att vara finare än någonsin.