I förra inlägget berättade jag att jag fick prata med Greklands kommunikationsexpert, med anledning av några detaljfrågor. Det handlar alltså om att Grekland kräver att jag ska ha viss säkerhetsutrustning på Peristera för att få köra i de vatten som kallas A3, dvs allt utom polarområdena. Konventionen SOLAS, International Convention for the Safety of Life at Sea, gäller inte för så små fartyg som Peristera, utan det är nationen där båten är registrerad som sätter upp reglerna. Men såklart, de baserar sig ju på SOLAS. Det finns div säkerhetsfunktioner/utrustning som man kan ha. Tes GMDSS nödknappar på VHF:en, Inmarsatprylar med räckvidd över hela jorden (nästan) mm. Men inte nog med det, funktionerna kan vara SOLAS-godkända eller inte. Och sen finns det olika klasser, är inte alls säker på att jag fattar.
Hur som helst, jag vågar inte köpa nåt förrän jag har ett klart och tydligt besked från grekiskt håll om respektive pryl att den är OK enligt deras regler. Den information jag fått var inte helt glasklar: ”Considering that you have already VHF/DSC and EPIRB (you need to add EPIRB with automatic activation) you have to add also MF/HF/DSC or INMARSAT B or C , NAVTEX, SART and portable GMDSS VHF. New Telecom. certificates, installation plans and drawings from Greek authorised supplier and Radio License from the Greek Ministry must be issued.”
Från Cordland har jag alltså fått ett förslag på utrustning som skulle tillfredsställa ovanstående krav. Den grekiska kommunikationsexperten Philip Pitaoulis fick dokumentation på prylarna och häromdagen fick jag äntligen svar. Allt duger, utom den icke SOLAS-klassade Inmarsatanläggningen. Och en SOLAS d:0 kostar mer än tre gånger så mycket.
Nåväl, jag har inte gett upp, jag ska ro detta i land. Det blir ingen watermaker, utan en dyr kommunikationsutrustning istället. Läser just nu Bernard Moitessiers bok The long way (har ni inte läst den så gör det!!) och han samlar in regnvatten från seglet. Det kan väl vi med!
På söndag flyger vi till Karibien för att prova livet på en stor båt. 4000 passagerare, 3000 personal. Och en balkong bara till oss.
Fortsättning följer