Vilken berg-och-dal-bana! Jag frågade Fotis (som tar hand om båten) om det verkligen kunde vara sant att jag skulle bli tvungen att köpa utrustningen i Grekland. Det hade han aldrig hört talas om, och föreslog att jag skulle tala med Giorgios Halkitis, bossen för Nereus boat yard. Giorgios jobbar med besiktning av handelssjöfart, när han inte sköter varvet, och borde veta. Giorgios, en vänlig man som häromdagen berättade för oss att han är född i det hus som idag är varvets kontor. Giorgios pappa grundade varvet och Giorgios pekade: ”Där, på övervåningen hade vi två sovrum, där var köket och där salongen”. Nåväl, nu bad jag honom om ett möte och han klättrade upp i Peristera, tog av sig i strumplästen och satte sig ner med sitt godmodiga leende. Efter en kvarts samtal var de flesta problemen lösta. Så länge jag köper godkända grejor, och ser till att greek authority gidkänner installationen, kan jag handla var jag vill. Tack!
Ett annat problem som tycktes oöverstigligt löstes också mycket lätt: Enligt Leonidas Makris på Hellenic Lloyds, skulle det inte gå att genomföra General inspection, som görs vartannat år, nån annanstans än i Grekland. Jag kunde inte begripa det, Peristera kan inte vara den första grekiska båt som vill segla i internationella vatten. Dom har ju en handelsflotta, för sjutton! Men detta var det besked jag fick:
Now regarding the Inspections and the Renewal of the Certificate of General Inspection it is extremely difficult to be carried out from a Lloyd’s surveyor away from Greece, because they do not know the complicated Greek Legislation and all the Greek Ministerial decisions in order to proceed with the surveys of a Greek Commercial Yacht. And don’t forget the difficulty with the renewal of all the annual certificates (certificate of fire extinguishers, liferaft, Epirb test report etc.) which have to be from Greek authorised companies and suppliers.
As you can see, all the above makes very difficult to perform such a long trip with a Small Commercial Sailing Yacht under Greek Flag.
Ja, ni hör. Giorgios bara skrattade, skakade på huvudet och sa ungefär: ”Ring mig när du behöver göra inspektionen så kollar jag vilket land som är närmast. Vi har kontor över hela världen”. Tänkte väl det.
Men för mig som svensk, som inte förstår grekiska, är detta oerhört förvirrande!
Och sen hade jag några detaljfrågor om utrustningen som jag inte lyckats få svar på. Och Giorgios säger: ”Det här är ju människor jag känner, vi ska hitta en lösning” och så ringer han greklands telekommunikationsexpert och sen ger han luren till mig.
Lite senare gick vi med en flaska vin till honom. Då satt han utanför kontoret, i lugn och ro i solen, och pratade med Elias. Giorgios tittade på mig och sa: ”Varför hänger du inte bara på en svensk flagg och sticker?” Och jag började med min förklaring om att jag vill göra det vitt, jag vill inte låtsas att det är en privat resa när det inte är det, jag vill kunna marknadsföra öppet, jag vill inte få problem med försäkringar mm. Och medan jag gick på insåg jag hur kul jag tycker detta är. Jag håller på och råddar en stor kommersiellt registrerad grekisk båt, jag klurar ut hur reglerna fungerar, jag möts av krångel och hjälp om vartannat, jag träffar människor jag annars aldrig skulle träffa och får inblick i helt andra världar. Aldrig att jag skulle avstå från den möjligheten!