Och sen följde hela min förtvivlan. Inte vågar jag dra, sådär utan vidare. Men Philip fann på lösning, såklart. Han skrev ett officiellt papper, med stämplar och grejor, och förklarade för den som ville läsa att jag väntar på det nya dokumentet, allt är i sin ordning.
På kvällen har vi kalas för alla som deltagit i arbetet med båten. Av Edwin Elektriker får jag en mugg med texten Kalo taxidi, Lycklig resa.
Detta utspelade sig på fredagen. För säkerhets skulle ringde jag Angelos och frågade om han skickat skeppspapperen. Såklart inte, ingen hade uttryckligen bett honom. Så det gjorde jag nu. Utan att veta att courier bara delar ut grejor på lördagen om man särskilt sagt till. Så jag trodde att jag skulle få papperen på lördagen, och kunna komma iväg på söndagen. Och jag fokuserade på utrustningen igen, varken Nikos eller Fotis var klara. Dvs dieseltanken var inte på plats, vattenkopplingarna till watermakern ville jag ha råd om, pumpen hängde lös på toan och jag orkade inte kränga den på plats, solpanelerna satt inte på plats, charter party var inte skrivet mm. Hela fredagen gick och det blev lördag. Klockan ett skulle de första deltagarna komma. 10 kommer Nikos och börjar med sina grejor. Donna är en halvtimme tidig, och då går det fortfarande inte att komma ombord för alla hantverkare och verktyg. Lasse fixar lunch och vi blir hjälpligt redo att servera lunchen till de två första. Hela eftermiddagen går också åt till arbete, och jag tvingas inse att skeppspapperen inte kommit. Inte VHF:en heller, som varit i Aten för att bli omprogrammerad.
Men livflotten är hjälpligt monterad, det finns mat ombord, de delar till watermakern som vi inte hunnit montera ligger säkert stuvade, alla överdrag är tvättade, båten är städad åtminstone inuti och deltagarna vill förstås segla. Så på söndagen tar vi oss en tur, och seglar tillbaka till Rhodos på måndag. Då har skeppspapperen kommit, VHF:en likaså, den hade blivit liggande på ett kontor.
På tisdagen kan vi äntligen dra iväg. Vi har fantastisk vind och segling, nöjda och glada närmar vi oss Simi hamn, ska ta ner seglen och startar motorn. Som inte vill starta. Det verkar finnas ström i batterierna, nånting går runt och fläkten snurrar. Jag ringer Fotis för att få råd, än finns han inom telefonavstånd och jag orkar inte tänka. Efter ett tag visar det sig ändå att batteriet är urladdat. I höstas i Aten installerade jag en grej som jag också har på Tordmulen, med den kan jag koppla ihop alla batterier och därmed få ström från servicebatterierna till motorbatteriet. Men för att koppla ihop behöver jag en nyckel, och i mitt förtvivlade tillstånd kan jag inte komma ihåg var jag lagt den. Men startkablarna vet jag i alla fall var jag har, och jag får igång motorn. Vi går in till Simi, Mooring man Theo är där och tar emot med öppna armar. På en båttillbehörsaffär hittar jag bättre spännband till livflotten och jag bestämmer att testa nya dieseltanken.
Peristera har bara en 250 liters dieseltank, och det är för lite. Så Nikos har gjort en till tank, som vi stoppat in i akterstuven. Slangarna är omkopplade så från tanköppningen går dieseln till nya tanken, och därifrån vidare till den gamla. Och en ventil på den nya så jag bara släpper på diesel när det finns utrymme i den gamla. Denna installation gjordes alltså samma morgon som deltagarna kom, så jag hann inte testa. Nu häller jag i diesel från en dunk – och akterstuven fylls med diesel. Snabb felsökning visar att slangklämman på den nya tankens överdel inte är åtdragen.
På Rhodos stressade jag för att skriva charter party, det kontrakt som jag måste göra för varje segling för att styrka att det är en professionell verksamhet. I år har dom av någon anledning bytt blankett. Den gamla var på en sida, den hade jag på datorn. Rutinen var att jag fyllde i den, skrev ut tre ex och gick till port authority för att stämpla. Fotis hade ingen ny tom blankett, bara en ifylld, så jag chansade att använda den gamla. Men på grund av lite skrivarproblem hann jag inte till port authority innan de stängde. På Simi gjorde jag ett nytt försök. Gick till port authority, ganska långt, och fick veta att det absolut inte gick att använda den gamla blanketten. Jag fick med mig kopior av den nya, på fyra sidor, som ska lämnas i fyra exemplar. Helst ville jag förstås ha ett elektroniskt dokument, men det enda som gick att uppbringa var en PDF som inte gick att kopiera ifrån. Tillbaka i båten fyllde jag i det nya dokumentet och Annika skrev under. Den enda skillnaden vad jag kunde se var att nu frågade de även efter min hemadress samt Annikas tax office. Det är sent, vi går och äter och jag gör ett nytt försök med charter partyt som vi kan låta vara bortglömt.
Nästa morgon ropar Annika att gasen är slut, och jag byter till sista flaskan. Inget händer, ingen gas kommer till spisen. Är det flaskan eller spisen? Flaskan är tung, så den är full. Jag går med två flaskor till macken, enda stället där man kan byta flaskor, en bra bit att promenera. Förbi port authority så jag kan få charter partyt stämplat på vägen. Väl framme på macken möts jag av beskedet att de endast byter flaskor av en annan tillverkare. Exakt likadana som mina, men med ett annat namn på. Alltså köper jag en ny flaska och vandrar hela vägen tillbaka med tre flaskor.
Simi är Simi, ständigt detta ankarkaos. Eftersom klockan börjar närma sig lunch bestämmer vi oss för att äta i hamn innan vi seglar iväg. Jag städar bort diesel ur akterstuven när Åsa ser att vi glider närmare och närmare kajen. Vi tar hem på ankaret, men tvingas inse att någon dragit upp vårt ankare och att vi inte har något ankarfäste och en relativt kraftig sidvind. På med motorn, full gas för att inte vindrodret ska krossas mot kajen och omedelbar avgång.
Lite senare kryssar vi västerut med min nya fock på det nyinstallerade inre förstaget. Vad som också är nyinstallerat är en skotskena för det nya seglet. Åsa sitter på relingen när den nya skotskenan slits ur sitt fäste. Den är bara skruvad, inte bultad. Lyckligtvis fick hon den inte på sig men jag börjar undra om jag verkligen tycker att det är en bra ide att tillbringa de nästa tre-fyra åren på detta vis.
Vi upptäcker också att AIS:en slutat att ge vår position. Just när vi inte fick igång motorn och låg och drev utanför Simi, då slutade den fungera. Hoppas ingen tror att vi förliste där! Först tänkte vi att det hade ett samband, men nu tror jag det beror på att den är programmerad med det gamla MMSI-numret, och Marine Traffic visar bara AIS-positioner med ett giltigt MMSI. Jag angav numret två timmar innan jag fick beskedet att jag måste byta. Det går inte att ändra på ett enkelt sätt, och jag har satt det på listan över lågprioriterade problem.
Har ni läst ända hit är ni säkert trötta nu. Jag är glad att jag har det dokumenterat. Och igår hände faktiskt inga katastrofer.