Mr Leonidas Makris på Hellenic Lloyds har gett mig en lista över den utrustning jag behöver skaffa inför långseglingen. Jag har varit i kontakt med Cordland i Sverige och fått en toppenoffert på bra, mestadels SOLAS-godkända grejor av internationella märken. Men när jag skickade listan över produkter till Lloyds för godkännande, fick jag till svar att detaljfrågorna måste jag ställa till en ”Greek authorized supplier”. Lyckligtvis var jag precis på väg till Aten för att besöka min accountant med koll på båtvärlden i Grekland. Jag bad honom förklara och ge mig en lista över Greek authorized suppliers. Jag fick ett namn, en John nånting med en gmail-adress (Greek authorized supplier?? Med gmail-adress??). Denne John måste jag, enligt Angelos, handla av för annars skulle inte grejorna bli certifierade av grekerna. Hmm, vad handlar detta om?
Peristera står nytvättad och fin i ovädret som drar över Rhodos i eftermiddag. Slamret är öronbedövande så vi har flytt till ett kafé inne i gamla stan, i lä bakom murarna. Nikos, the Inox man, har arbetat med targabågen som ska monteras i aktern för att bära jolle, solceller och antenner. Och kanske människor också, det blir en stadig båge. Två små bågar ska han också fixa, som ska onteras över kompasserna. Tills nu har kompasserna kommit att fungera som huvudsakligt handtag för den som förflyttar sig i sittbrunnen, och nu går det inte att limma fler gånger. Bågar över kompasserna blir toppen. Och när han är klar med alla bågar tar han itu med toatanken. Styrbords toa får tank i år, babords nästa år. Han måttade in bågarna igår, imorse bar han iväg med dem till verkstan för svetsning och slutfinish. I och med bågarna upphör Peristera att vara en charterbåt, från och med nu är hon en långseglingsbåt. Så nu vet ni det.