Igår var jag lycklig

Idag är det mest förtvivlan. Igår blev basen till radarn färdig, och Edwin kom och kopplade in den. Den fungerade på första försöket- Det är en Wifi-radar som man bara kopplar el till, sen ska man ha en iPad med en gratis-app som display. En radar har jag också alltid velat ha, men aldrig haft råd, och nu har jag en som är så fin.

Sen skjutsade Elly mig till plexiglasfirman, och jag slog till på en tio mm tjock bit för 100 Euro. I kassan ringde Angelos, han som inte fixat mitt registreringspapper, och skrek i telefonen att jag inte gjort vad jag skulle, att allt nu kommer att bli försenat minst en och en halv månad. ”De papper som visar vem som representerar din firma, de är ÅTTA månader gamla, och nu finns det en NY REGEL som säger att de får inte vara äldre än SEX MÅNADER OCH DETTA SKULLE HA VARIT GJORT FÖR LÄNGE SEDAN”. Alltså, jag betalar honom ett månatligt arvode. Vem av oss är det som ska hålla reda på sådana saker? Koleriska människor behöver motstånd så jag upprepade ”I början av mars kontaktade vi dig om att jag behövde ett nytt ”osv. Men tillslut orkade jag inte slåss om vem som har mest fel, så jag sa att vi lämnar tjafset, vad ska vi göra för att lösa situationen? Kan jag inte bara åka, jag har ju giltiga papper för segling i Grekland? Jovisst, sa Angelos lättat, gör det, jag skickar tillbaka dina skeppspapper och så fixar vi registreringen i sommar, när båten ändå ligger still.

Ett av problemen är att det papper som jag behöver, det utfärdas av samma instans som tar emot alla flyktingar. Alltså är det väldigt lång väntetid nu.

Nåväl, allt verkade frid och fröjd, och jag lade mig med en känsla av att allt skulle ordna sig.

Imorse hittade jag inte min grekiska telefon. Totalt försvunnen. Jag behövde ringa och påminna alla, tre dar kvar, Elly skulle hämta mina plexiglas, jag bara grinade och drog iväg i panik för att leta på restaurangen där vi var i går och tvätteriet som hade alla våra överdrag. Mitt huvud kändes som om det lagt av för gott, jag vinglade fram på gatorna och telefonen fanns ingenstans. Tills Lasse ringde, han hade hittat den. Fantastiska Lasse som hjälper sin hysteriska fru med allt.

Tillbaka i båten, med några improduktiva timmar att ta igen, kommer motorManolis. Väldigt snäll och rar, men han pratar väldigt dålig engelska. Och efter ett tiotal ”You new filter, no?” och jag förklarar vilka filter jag behöver och strax därefter får frågan igen ”You new filter?” kryper det överallt i kroppen och jag vill bara grina igen. Det tog en timme till.

Och jag ringer InoxNikos igen och säger att jag behöver stålrören till vindrodret idag. Vindrodret är fästat på tre ställen i skrovet, med stålrör mellan fästena. Det följer med stålrör som man ska skära till, efter hur man valt att placera fästena. När man placerar fästena kan man tills vidare använda plaströr, för att det blir enklare. Det visade sig att det då också blir lättare att missa det faktum att de medskickade stålrören har en begränsad längd. Nikos berättar att det ena stålröret är 15 cm för kort.

Och jag mailar och ringer Hydrovane i Kanada, som inte svarar, det är väl gryning där.

Och sen ringer Fotis. Som har pratat med Angelos. Som säger att om jag ska åka nu, utan det nya papperet, då måste jag ha en EPIRB med det gamla MMSI-numret. Och den gamla EPIRBEN har inte genomgått den årliga testen, för jag har ju köpt en ny, bättre, med det nya MMSI-numret i. Men nu ska jag alltså skicka den gamla på test till Aten, och hinna få tillbaka den senast lördag. Och det kommer Angelos på nu.

Lasse och jag går och äter pizza. På vägen möter vi Annie, som bara garvar och säger att när hon ska byta jobb måste hon fixa papper i veckor, och dessutom bli röntgad för att kolla att hon inte har TBC. Men Annie är vaccinerad. I am british, utbrister Annie! Vi är vaccinerade mot TBC, men inte mot cancer, alla dessa röntgenundersökningar kan ge cancer istället!

Med lite pizza och vin i kroppen formar sig en plan. För det första: VHF:en kommer imorgon från Aten. Då har den just blivit omprogrammerad med det nya MMSI-numret. Ska jag alltså ha olika nummer på VHF:en och EPIRBEN? Jag konstaterar att hittills har jag gjort vad folk sagt åt mig, för vad har jag för val? Men nu ska jag nog byta strategi. Hädanefter ska jag hävda logik. Jag har en bra EPIRB, jag har rätt MMSI-nummer på alla grejor, jag är mer intresserad av säkerhet än av papper. Fixa papperen, Angelos, det är ditt jobb. Jag tar Peristera och drar.